Anonimo Watches

  • Geplaatst op
  • Geplaatst in anonimo
Anonimo Watches

In geen enkele andere competitie speelt het begrip tijd zó’n prominente rol als in de rallysport. Een match met horloges is snel gevonden, zo besefte Anonimo: het Italiaans-Zwitserse merk is sinds dit jaar als sponsor verbonden aan het World Rally Championship.

Onverbiddelijk telt de klok af. Ik zit in de bijrijdersstoel naast Citroën-coureur Craig Breen en zie dat het nog slechts een kwestie van seconden is. Breen schakelt naar de eerste versnelling en laat de toeren stijgen. De motor schudt, brult en knettert. En dan: groen! Mijn hoofd knalt naar achteren als we worden afgeschoten. In een seconde of vier zitten we op de honderd kilometer per uur, en dat op een onverharde ondergrond. Wat een tractie! Met dank aan de geavanceerde aandrijving, die de 380 pk’s van de motor optimaal over de vier wielen verdeelt. De eerste bocht dient zich aan, maar in plaats van te remmen schakelt Breen nog een keer op, naar het vierde verzet. De rauw klinkende viercilinder kraait van genot als we met een onvoorstelbare snelheid de lange doordraaier in driften. Met subtiel handen- en voetenwerk controleert Breen de veegpartij. Hij tikt twee keer tegen de schakelhendel en remt af voor de hairpin die volgt. De kont komt om, even tegen­turen en hop, weer verder. Geconcentreerd smijt Breen de auto van de ene hoek naar de andere, spelend met gas, rem en stuur. Ik voel mijn ribben kraken als ik van links naar rechts in de smalle kuipstoel word gedrukt. Gelukkig absorbeert het onderstel van de C3 WRC de kuilen en gaten van het gravelpad alsof ze niet bestaan, zodat mijn chauffeur volledig de controle houdt – hoe agressief deze World Rally Car tegelijkertijd ook is. Met de straatauto waarvan hij is afgeleid heeft deze brute, hightech machine nog maar heel weinig te maken.

 

Timing van levensbelang

Na een paar minuten doemt de finish op, vol gas knallen we door de elektronische tijdwaarneming. De klok staat stil, de achtbaanrit zit erop. Het was slechts een korte demonstratieronde, tijdens een echte rally gaat het zo nog vele kilometers door, springend over blinde heuvels, glijdend langs rotsen, bomen en ravijnen. Op mijn stoel zit dan een navigator, die de pacenotes voorleest, korte codes die de coureur precies vertellen welk type bocht eraan komt en wanneer.
Net als voor de bestuurder zijn ook voor de navigator timing en precisie van groot belang. Langs een rallyparcours vind je geen immense uitloopstroken met aan het eind schokabsorberende bandenstapels en vangrails, zoals op een racecircuit. Te laat, of nog erger, een verkeerde aanwijzing krijgen en het kan dus verschrikkelijk misgaan. De coureur vertrouwt immers blindelings op de pacenotes, en dan scheelt het nogal of het een ‘hairpin rechts’ of een ‘flauw links’ is. Zo’n miscommunicatie bezorgde Kris Meeke en co-piloot Paul Nagle tijdens de afgelopen rally van Corsica angstige momenten. In een zinderend gevecht voor de tweede plek maakte Nagle een call voor een snelle vijfdeversnellingsbocht, terwijl het in werkelijk een veel krappere hoek was, waarvoor terug­geschakeld moest worden naar drie. Het duo vloog op hoge snelheid van de weg. Voor Corsicaanse begrippen was de afgrond gelukkig niet al te diep, beide heren konden zonder kleerscheuren uit hun zwaar gehavende Citroën klimmen.

 

Als een uurwerk

Kortom, er komt bij rallyrijden heel wat meer kijken dan bij racen op een circuit, waarbij elke ronde hetzelfde is. Je kunt gerust stellen dat het de gecompliceerdste vorm van autosport is. Auto, navigator en coureur moeten als een goedlopend uurwerk op elkaar zijn afgestemd. Eén radertje dat niet functioneert en het kan in een catastrofe eindigen.
De aanknopingspunten voor een stoer en sportief horlogemerk zoals Anonimo met het World Rally Championship zijn dan ook snel gevonden. Zoals Anonimo’s CEO Julien Haenny het verwoordde bij de aankondiging van het partnership tijdens de opening van het seizoen in Monte Carlo: “Beide hebben een hoogtechnologische basis en vergelijkbare waarden zoals emotie, passie, teamwork en natuurlijk precisie.”
Rallyrijden is bovenal een strijd tegen de tijd – het ultieme aanknopingspunt. Een WRC-wedstrijd beslaat drie dagen, en daarin worden rond de twintig zogenoemde klassementsproeven verreden, elk zo tussen de tien en veertig kilometer lang. Op deze voor het overige verkeer afgesloten trajecten wordt zo hard mogelijk gereden. Het gaat puur om de race tegen de klok, om de snelste tijd; de deelnemers starten afzonderlijk van elkaar, met een tussenruimte van een of twee minuten. De gecumuleerde tijd van alle proeven bepaalt de einduitslag.

 

Strafseconden

Dat is echter nog niet alles. Tussen de proeven door moeten de deelnemers honderden kilometers aan verbindingsetappes afleggen, over openbare wegen waarop men zich gewoon aan de geldende verkeersregels dient te houden. Ook hier tikt de klok continu mee. Er zijn onderweg diverse checkpoints: bij aanvang van de proeven, bij hergroeperingen en bij het servicepark. De equipes krijgen hiervoor normtijden opgelegd en als je daaraan niet binnen een marge van een minuut voldoet, krijg je strafseconden aan je broek. In een sport die soms om tienden van seconden draait, kan dat zeer vervelende gevolgen hebben voor de klassering.
De enige momenten dat piloot en bijrijder heel even rustig kunnen ademhalen, zijn de servicepauzes voor de auto’s. Dan zijn het echter de monteurs bij wie de klok in de nek hijgt. Afhankelijk van het moment tijdens de rally hebben ze 10, 30 of 45 minuten om de auto weer op orde te krijgen. Daarbinnen wordt er reguliere service gepleegd, zoals het wisselen van banden en remblokken, tanken, olie peilen en andere controlewerkzaamheden. Soms dient er echter ook schade te worden gerepareerd die tijdens een proef is opgelopen, of moeten er bijvoorbeeld een wielophanging en diverse carrosseriedelen worden vervangen. Ook hier geldt: doe je er te lang over, dan krijg je straf. In het WRC houdt de strijd tegen de tijd nooit op.